Ugye milyen értelmetlen a cím? Pedig most ez a divat.

Nagy sláger manapság az energiaitalok fogyasztása, pedig nagyon sok igazából nem is ad energiát! Közben létezik azonnali „energialöketet” adó ital is – de az már nem annyira menő.

Mi is az energiaital: „Az energiaital olyan üdítőital, amely egy bizonyos ideig fokozza az emberi szervezet anyagcseréjét, az ébrenlétet és a teljesítőképességet.”

Az energiaitalok divatja nem új keletű. Az első széles körben elterjedt energiaital 1894-ben került forgalomba és ez nem más, mint a Coca-Cola.egészség átverős

Igen, az egyszerű, alap Cola valójában egy energiaital. Ezért is értelmetlen a nemrég piacra dobott Coca-Cola energia ital, - de hát a piacot ki kell szolgálni és egy ekkora cég nem maradhat ki egy ilyen piacról. 

Nézzük, mi is van a mai energiaitalokban

Tulajdonképpen az energiaitalok nagyon hasonlítanak egymásra, csak az összetevőik aránya, az egyéb hozzáadott adalék és az ízesítő aroma tesz különbséget.

Az alap összetevők a koffein (nagyjából egy presszókávénak, vagy egy 3:1 kávénak megfelelő mennyiség), taurin, és B-vitaminok.

No meg persze a lényeg, a cukor – már amelyikben.

...és itt a probléma!

Az emberi szervezet számára az elsődleges energiaforrás a cukor – pontosabban a szőlőcukor (glukóz).

Ebből jutunk energiához. Ez kering a vérünkben, ebből jut energiához az agyunk és az izomzatunk is.

Az italokban levő koffein és a többi összetevő csak gyorsítja a cukor felszívódását a véráramba, ezért érezni erőteljesebb hatást, mintha csak simán cukrot enne, vagy cukros vizet inna.

A sportolók számára készítet úgynevezett „izotóniás sportitalok” alapja is a szőlőcukor. A szőlőcukor energiává alakításához nem kell inzulin, nem kell lebontó enzim, hanem azonnal a vérbe kerül – és energiát ad.

Mi értelme van akkor a cukormentes energia italoknak?

Tulajdonképpen semmi!

Az ilyen ital fogyasztása egyszerűen hülyeség, illetve üzlet - mint említettem, a hülyéket is ki kell szolgálni. Csak Magyarországon 50 millió liter energiaitalt adnak el egy évben, ennek legalább a fele cukormentes, és ez az arány (a reklámok hatására) növekszik. Tehát mindenképpen megéri – a gyártóknak/forgalmazóknak, mert a mesterséges édesítők olcsóbbak, mint a cukor. (Gyakorlatilag a doboz többe kerül, mint ami benne van.)

Sokan azt gondolják, hogy „de hát a koffein is energiafokozó”, - de ez nem így van.

A koffein önmagában nem ad energiát, hanem – az anyagcsere gyorsításával – a szervezet energiatartalékait „löki be” a véráramba, illetve gyorsítja a cukrok felszívódását, elégetését, energiává alakulását - már ha nem cukormentes az az ital.egészség átverős

A túl sok koffein kimeríti az energiatartalékokat, ezért nem érezni már több doboz (több kávé) után ugyanazt a hatást, mint az elsőnél.

Ebből következik, hogy a csökkentett energiatartalmú, vagyis cukormentes „energiaital” valójában nem is ad energiát! Ha az édesítőszeres műanyagtól mégis úgy érzi, hogy „felpörög”, akkor akár tiszta vizet is ihat, az is frissít és gyorsítja a keringést (tényleg!), hatás ugyanaz csak képzelje hozzá, hogy a víztől is energikusabb lesz.

A hit (is) szárnyakat ad!

A legnagyobb probléma az energia italokkal, hogy sokan víz helyett isszák. A vérünkben azonban nem tutti-frutti ízű lötty kering, hanem a testünk 70-80 %-a víz.

A több dobozzal megivott ital már jelentős mennyiségű koffeint tartalmazhat, ami terheli a szívet, a keringést és vízhajtó hatása miatt a veséket is. Tulajdonképpen hiába ivott valami folyadékot, a sok koffein kiszárítja a szervezetét, vizet von el.

egészség átverős

Főleg a cukormentes változatok károsak. Mivel ezek energiát egyáltalán nem adnak, (így még hamarabb merül ki, és jöhet az újabb lötty), a mesterséges édesítők jelenősen terhelik a májat is.

Az édesítőszerek becsapják az agyat. Az édes íz miatt azt hiszi a szervezet, hogy cukorhoz (energiához) jutott, és ha ezt nem kapta meg, még jobban fogja kívánni a szénhidrátot. Egyre több vizsgálat igazolja, hogy a mesterséges édesítőszerek fokozzák az elhízás, agyvérzés esélyét és növelik a cukorbetegség kockázatát.

A cukormentes energiaitalok azért terjedtek el, mert a nagy zsírellenesség után, most a szénhidrát-ellenes hisztéria a divat. A piac pedig kiszolgálja a vevők igényeit.

A gyártók így gondolkodnak: Ha csökken a kereslet a cukros üdítőkre, akkor csináljunk műanyag- cukormenteset. Vevő mindig akad.

Zárásként

Ha energialöketre vágyik egyen egy kis szőlőcukrot, - vagy igyon egy sima kólát.

Ha pedig szomjas, akkor igyon vizet!

A világon két dolog végtelen: a világegyetem, és az emberi hülyeség.

Bár az elsőben nem vagyok biztos.”

(Albert Einstein)